Skip to content

תחבורה ציבורית באיחוד האמירויות

  • by

לאחרונה, בעקבות הסכם השלום שנרקם בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, החלה התעניינות גדלה והולכת באורח החיים של אזרחי אחת המדינות העשירות בעולם. כתוצאה מההסכם נוצרו קשרים כלכליים, מסחריים ורפואיים, בין אנשי עסקים מישראל ואיחוד האמירויות. אך בסוף האזרח הפשוט חושב על דבר אחד: חופשה זולה באחד היעדים המבוקשים בעולם. מלונות 5 כוכבים, איים מלאכותיים בצורה של דקלים, וכל זה במחיר סוף – שבוע באילת. יחד עם כל הטוב הזה, בהחלט ניתן להתעלם מהחום הקיצוני ששורר שם רוב השנה –  מעל 40 מעלות בצל –  וליהנות מאירוח ברמה גבוהה. עם זאת, עולה השאלה: איך מגיעים ממקום למקום?

רקע על התחבורה באיחוד

איחוד האמירויות הייתה מדינה שבעבר הסתמכה בעיקר על רכבים פרטיים, אך מאז 2008 עברה שינוי תחבורתי כך שתתאים לכל אזרח. אמנם מפתה להישאר בתחומי המלון הממוזג, אך איחוד האמירויות נודעת גם בשל קניוני הענק הממוזגים, האיים המלאכותיים, והמגדל הגבוה בעולם – הבורג' חליפה. מי שיכול לקנות רכב, ייהנה ממערכת כבישים מתקדמת, בה הגבלת המהירות הינה 160 קמ"ש בדרך מהירה, ו- 80 קמ"ש בדרך עירונית. הדלק זול, וגם רכבי יוקרה מושגים במחירים שמותאמים לכל כיס. אך, אם תרצו להימנע מההתרוצצות סביב תחזוקת הרכב עצמו, מתשלומים גבוהים (מאוד!) על קנסות, ומבעיות חנייה –  אפשר להירגע. התחבורה הציבורית באיחוד האמירויות הינה ברמה עולמית, ואף משתפרת בכל יום שעובר.

התחבורה הציבורית באמירויות

התחבורה הציבורית באיחוד האמירויות, בעיקר באמירות דובאי, אבו דאבי ושארג'ה (האמירויות הגדולות באיחוד), הינה תחבורה מדויקת, נקייה, ובעיקר – ממוזגת. המדינה שולטת ברוב התחבורה הציבורית באיחוד האמירויות: אוטובוסים, מוניות, רכבות קלות והמטרו. בדובאי, ישנו אפילו כרטיס (כמו הרב-קו) המשמש לכל אמצעי התחבורה באמירות, אותו ניתן להשיג בכל תחנה במטרו. לצורך השוואה –  ב- 2018 בוצעו 600 מיליון נסיעות בתחבורה ציבורית, בעיר של 3 מיליון תושבים, דבר שמצביע על מעבר מנסיעות בעיקר ברכב פרטי לנסיעות בתחבורה ציבורית.

לעומת האמירויות הגדולות של דובאי, אבו דאבי, שארג'ה ועג'מאן, התחבורה הציבורית באמירויות הקטנות יותר –  פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה, ואום אל-קיוין, היא משמעותית פחות טובה, על אף המוניות הזולות, והאוטובוסים המחברים בין אמירויות אלה לאמירויות הגדולות יותר. אין הרבה סיכוי שתגיעו לשם, אך בשביל אלה מכם שיגיעו לשם במקרה – עדיף לכם להצטייד ברכב פרטי.  בדומה לישראל, ניתן לקבל מידע על מסלולים, לוחות זמנים, ומידע כללי באתרי האינטרנט הרשמיים של משרד התחבורה של האמירויות. בדובאי ואבו דאבי תוכלו להוריד אפליקציה חינמית (בסגנון "מוביט") המאגדת בתוכה את כל המידע שתצטרכו: מחירים, לוחות זמנים, מסלולים ומפות.

המטרו בדובאי

כרגע, אין באיחוד האמירויות מערכת רכבות שגרתית. תחנת המטרו של דובאי נחנכה ב2009, ובאבו דאבי ושארג'ה היא בשלבי תכנון. חברת הרכבות כן תספק שירותי הובלה ונוסעים בתוך איחוד האמירויות, אך כרגע ניתנים רק שירותי הובלה של סחורות. לכן, לעת עתה, המטרו של דובאי הוא הדבר הכי קרוב לרכבת שתוכלו לקבל. אך תהיו בטוחים –  אתם לא תתאכזבו. המטרו בדובאי, על התחנות המפוארות שלו, הינו פלא טכנולוגי בפני עצמו. זהו המטרו האוטומטי והאוטונומי (ללא נהג) השלישי בגודלו בעולם, אחרי סינגפור וונקובר. רשת המטרו משתרעת על פני 75 קילומטר ו- 49 תחנות, ויש בה 2 קווים: הקו הירוק והקו האדום. הקו השלישי, שהיה אמור להיות פעיל עד 2020, נמצא עדיין בבנייה. הקווים פעילים מ- 5 בבוקר עד חצות הלילה, מיום שבת עד רביעי, ויוצאים לדרך כל 4 – 7 דקות. ביום חמישי המטרו פעיל עד 1 בלילה בקו האדום, ועד 1 בצהריים בקו הירוק, וביום שישי מ- 10 בבוקר עד 1 בלילה בקו האדום, ועד 1 בצהריים בקו הירוק.

בדובאי עליכם להחזיק בכרטיס ה"נול", שדומה בתכונותיו לכרטיס הרב-קו. ניתן לרכוש כרטיס כזה בכל תחנות המטרו ומרכזי השירות הפרוסים לאורך הקווים, או בקופות הראשיות או באמצעות מכונות כרטוס אוטומטיות. ישנם 4 סוגים של כרטיסים: זהב, כסף, כחול, ואדום. הכרטיס הכחול מיועד לזכאים להנחות, כגון סטודנטים אזרחים-ותיקים, ואזרחים בעלי צרכים מיוחדים. יש לספק הוכחות, ועליכם להיות אזרחים של איחוד האמירויות. לכן, הכרטיס האדום מתאים יותר לתיירים. מי שמחזיק בידו כרטיס לא נכון בטעות, יכול להיקנס עד 100 דירהם (מקביל ל- 90 שקלים בערך). המטרו מחובר לטרמינלים 1 ו- 3 של שדה-התעופה של דובאי, וניתן להעלות אליו מזוודה אחת עבור כל נוסע. לא ניתן להכניס בעלי חיים למטרו. אסור לשתות, לאכול או ללעוס מסטיק במטרו – או שתיקנסו. אסור לגברים להיכנס לתא הנשים, גם אם הם בני משפחה.

אוטובוסים ומוניות באיחוד האמירויות

האוטובוסים והמוניות באיחוד האמירויות הינם אמצעי תחבורה זול, בטוח, יעיל ונקי. האוטובוסים עצמם  ממוזגים – אפילו תחנות האוטובוס ממוזגות. באמירויות דובאי ואבו דאבי אתם עלולים למצוא אפילו אוטובוסים אקולוגיים, הממונעים באמצעות חשמל. בכדי להגיע מאמירות לאמירות, הדרך הטובה ביותר להגיע היא באמצעות אוטובוסים. שלא כמו בישראל, כרטיס ה"נול" משמש רק בדובאי, ובכל אמירות תיאלצו לרכוש כרטיס שמתאים לאמירות. האמירויות משפרות כל הזמן את התחבורה הציבורית, וכבר היום, רוב האוטובוסים הינם נגישים, בעלי כריזה חזותית ומילולית לבעלי מוגבלויות, התשלום הינו נוח, ומחולקים לאזורים המיועדים לנשים ולמשפחות. כל המידע זמין באינטרנט, וכמו המטרו בדובאי, השירות זמין מ5 בבוקר עד חצות הלילה.

טיפים לסיום

איחוד האמירויות הינה מדינה קטנה יחסית, ולכן הדרך הארוכה ביותר שתצטרכו לעשות, למשל 250 ק"מ מאבו דאבי לפוג'יירה, תיקח לכם לכל היותר 5 שעות נסיעה, שכוללות בתוכן מספר עצירות לקניות ולשירותים. כל תחנות האוטובוס מאובזרות בחנויות בגדים, אוכל, ושירותים, והנסיעות עצמן לא עולות מעל 20 דירהאם (18 שקל). אסור לאכול או לשתות באוטובוסים, אז תציידו את עצמכם טוב טוב בעצירות. כמו כן, עליכם להתלבש בצורה מכובדת כשאתם עולים לאוטובוס. לדוגמה, אסור לעלות עם בגד ים, וכן אין להביע חיבה בציבור.

למידע נוסף, היכנסו לאתרים הרשמיים של משרדי התחבורה באיחוד האמירויות. טיסה נעימה!

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן